מפע“ם הינו מבחן פסיכומטרי על מחשב והוא מבחן אשר מותאם לסובלים מהפרעת קשב וריכוז, דיסלקציה, או הגבלות פיזיות שונות. השאלות במבחן המפע“ם מופיעות על גבי צג מחשב וסימון התשובות מתבצע על ידי הקלדה. אי אפשר לבקש להיבחן בבחינת מפע“ם, זו הקלה נדירה שמקבלים פחות מ – 2 אחוזים מכלל הנבחנים בפסיכומטרי על פי שיקולים של המרכז הארצי. לכן, גם אם קיבלת תוספת זמן בבחינות הבגרות בתיכון, אין זה ודאי שהקלה זו תהיה תקפה במבחן הפסיכומטרי.

מתי נבחנים?

חשוב לציין שבחינת המפע“ם לא מתקיימת בכל מועד אלא רק שלוש פעמים בשנה  במועדים אפריל, יולי ודצמבר. כלומר, ניתן לגשת מקסימום פעמיים באותה שנה – באפריל או יולי (אי אפשר לגשת בשני מועדים רצופים) ובדצמבר. הבחינה לא נערכת באותו היום בו מתקיים המבחן הפסיכומטרי הרגיל, אלא בטווח של שבוע עד שלושה שבועות אחרי מועד המבחן הרגיל.

מה ההבדל בין מבחן פסיכומטרי רגיל למפע“ם?

מפע“ם הוא מבחן אדפטיבי אשר מתאים את עצמו לנבחן. כלומר, השאלה הראשונה בכל מקבץ היא ברמה בינונית, אם פותרים אותה נכון מקבלים שאלה ברמת קושי גבוהה יותר ואם טועים מקבלים שאלה ברמת קושי קלה יותר. אם לא סומנה תשובה כלל המחשב מחשיב זאת כטעות. המבחן מסתיים כאשר המחשב מצליח לקבוע את רמת הביצוע בפרק. בעיקרון, האלגוריתם המשמש לקביעת הציון חסוי ורק המרכז הארצי יודע איך נעשה החישוב המדויק. עם זאת יש מספר דברים שניתן לקבוע בוודאות:

– בניגוד למבחן הרגיל תשובות שגויות כן מורידות נקודות.

– על שאלות קלות יותר מקבלים פחות נקודות מאשר על שאלות קשות יותר.

– השאלות הראשונות בכל פרק הן הכי חשובות לקביעת הציון. כאשר טועים בשאלות הראשונות המחשב לא מאפשר להגיע לניקוד גבוה כי הוא למעשה הסיק שהרמה של הנבחן לא מספיק גבוהה בשביל שאלות קצה.

מה הציון?

טווח הציונים זהה לזה של המבחן הרגיל, בין 200 ל – 800. הציון של נבחני מפע“ם הינו יחסי אך לא מחושב ביחס לנבחנים שעשו את הבחינה הרגילה באותו מועד, אלא בנפרד. את הציון מקבלים במועד מאוחר, כשבוע עד כשלושה שבועות לאחר המועד בו מתפרסמים הציונים של הנבחנים בבחינה הרגילה.

איך בנוי המפע“ם?

המבנה של בחינת המפע“ם שונה ממבנה הבחינה הרגילה. סדר השאלות אחר ובשונה מהמבחן הרגיל לא ניתן לחזור לשאלה לאחר הצגתה, לכן עליך לוודא כי תשובתך לשאלה נכונה. פרק החשיבה המילולית

הפרק נפתח במקבץ אנלוגיות (2–1.5 דקות לשאלה) ולאחר מכן: שאלות הבנה והסקה (3–4 דקות לשאלה). הבנת הנקרא (7 דקות לקריאת הקטע ולאחר מכן 4 דקות לכל שאלה).

לרוב הפרק מסתיים במקבץ אנלוגיות נוסף. פרק החשיבה כמותית

הפרק מכיל כ 20–35 שאלות, לכל שאלה מוקצות 4 דקות.

בחלק ההסקה מתרשים יש כ 4–5 דקות להבנת התרשים, לפני שמופיעה השאלה הראשונה, ו– 4 דקות לפתרון כל שאלה. השאלות מוצגות יחד עם הגרף במסך מפוצל וניתן לחזור בכל שלב להסבר הגרף. את החישובים המתמטיים עבור השאלות  ניתן לבצע על דפי טיוטה, אותם מקבלים מראש. אלו דפים חלקים כאשר על כל דף מופיע דף נוסחאות עבור החלק הכמותי בדומה לדף הנוסחאות בבחינה הרגילה. אין הגבלה על מספר דפי הטיוטה שניתנים, המשגיח ייתן דף חדש לכל מי שחפץ, אבל יש הגבלה לשימוש בדף טיוטה אחד בכל פעם.

פרק האנגלית

במידה והנבחן מקבל הקלה של הקראה באנגלית, המחשב יקריא את הכתוב והזמן לכל שאלה יוכפל.

הפרק נפתח במקבץ של שאלות השלמת משפטים (2 דקות לשאלה ולאחר מכן): שאלות ניסוח מחדש (4 דקות לשאלה, במידה ויש הקראה כ 6 דקות לשאלה). הבנת הנקרא (7 דקות לקריאת הקטע, או 10 דקות במידה וניתנת הקלה של הקראה), לאחר מכן 4 דקות לכל שאלה.

התנאים ביום הבחינה:

הבחינה נערכת בחדר המכיל כעשרה נבחנים. הנבחנים נכנסים לחדר הבחינה בהפרשים של 5 דקות לפי סדר הגעתם, זאת מכיוון שהשאלה הראשונה זהה לכולם. כדי להתחיל את הבחינה צריך ללחוץ על enter, כך שיתכן ששני תלמידים יתחילו את הבחינה באותו הזמן. בתחילת המבחן מקבלים שני דפי טיוטה ריקים בגודלA3 (4 דפי A4 רגילים), על אחד מדפי הטיוטה מופיע דף נוסחאות ועל כל היתר ניתן לרשום, ניתן לקבל עוד במידת הצורך.

לא ניתן לעצור את המבחן מהרגע שהוא התחיל.

ניתן לשהות עד 10 דקות בכל מקום של קריאת הוראות בפרק – צריך ללחוץ על מקש  enter כדי לעבור מההוראות לשאלות. לאחר כ 10 דקות המסך מתחלף בעצמו.

איך ללמוד לבחינת מפע“ם:

הדגשים הניתנים כאן הם כלליים, משום שכל תלמיד הוא שונה רצוי להגיע למפגש אבחון עם מורה בכדי שנוכל להתאים את הפורמט האידיאלי ללמידה עבורך.

ליצירת קשר עם יועץ לימודים לקבלת פרטים נוספים או לתיאום מפגש ייעוץ חינם עם מורה לחצו כאן

יש להקפיד על עבודה בתנאים דומים לאלו הנדרשים במבחן האמיתי:

1. לא לחזור אחורה– בכל נושא שמתרגלים, לפתור שאלה אחת בכל פעם– ברגע שעוברים הלאה, לא לחזור אחורה לשאלות.

2.  להקפיד תמיד לסמן תשובה ואז אם נשאר זמן ניתן לשנות– הבחינה הממוחשבת בנויה כך שעל מנת לעבור שאלה מסמנים את התשובה הנכונה ואז לוחצים על מקש enter. אם נגמר הזמן אבל אחת התשובות מסומנת היא משתקללת בציון.

3. לא לכתוב בחומרי הלימוד והספרים אלא לעבוד עם דפי טיוטה– הבחינה היא על צג מחשב ולכן לא ניתן להשלים נתונים על שרטוט, לסמן נתונים חשובים או מה שואלים וכמו כן לא ניתן לפסול פיזית תשובות. יש לרכוש מיומנות בהעתקה של שרטוטים לדף הטיוטה ולוודא שכל הנתונים הועתקו במלואם. אפשר להעזר בחוט של הסטופר או בעיפרון לצורך העתקת השרטוט בצורה מדוייקת. בשרטוט מעגלים אפשר להיעזר במטבע, טבעת או טיפקס.

4.סימולציות– המרכז הארצי פרסם בחינה ממוחשבת אחת (“קומפיומטרי”). תקליטור הבחינה מצורף לאוגדן הבחינות ואפשר לקבל אותו גם בנפרד בפנייה למרכז הארצי. חשוב מאוד להתנסות במבחן הזה אבל גם לזכור שהוא די ישן ולא בהכרח מייצג. הבחינה הממוחשבת אינה מהווה תחליף לפתירת סימולציות “רגילות”. סימולציות של המרכז הארצי כוללות שישה פרקים ולכן, כשלומדים למבחן מפע“ם אפשר לפרק כל סימולציה לשתיים. פותרים לפי סדר הפרקים בבחינה האמיתית: קודם חשיבה מילולית, לאחר מכן חשיבה כמותית ובסוף אנגלית. לאחר כל מקבץ של שאלות (כל תת פרק במילולי או כל 4 שאלות בכמותי), ניתן לקחת הפסקה.

5. עבודה עם טיימר ולא סטופר– על צג המחשב מוצג טיימר המונה לאחור את הדקות עד תום הזמן לכל שאלה. סיטואציה זו יוצרת לחץ נוסף ולכן חשוב לתרגלה בבית.  את השעון יש לאפס מחדש בסיום כל שאלה.