השתחררתם, מה עכשיו?

סוף סוף סיימתם עם המחויבויות ואתם עומדים להתחיל את החיים הבוגרים שלכם. התחלה זו מלווה בחופש בחירה שלא הכרתם… לחופש בחירה זה יתרונות וחסרונות. מצד אחד, אתם באמת יכולים לעשות מה שאתם רוצים! מאידך, כל כך הרבה אפשרויות… איך אפשר להחליט? אי הוודאות המלווה את סיטואציית ההחלטה גורמת למתלבטים לחפש באדיקות אחר המוכר והידוע. ואכן, ניתן להבחין במסלול די קבוע בו הולכים המשתחררים החדשים והוא — פסיכומטרי ואז טיול לדרום אמריקה או למזרח (לפעמים הפוך). עקרונית, אין כל דבר פסול בהליכה במסלול הקבוע. אולם, הבעיה המובנית במסלול הזה היא שהפסיכומטרי הופך למטרה כאשר בפועל הוא אך אמצעי לקבלה ללימודים אקדמיים — שהם המטרה. ההשלכות של חשיבה זו מתבטאות באמירות כמו — “אני רוצה את הציון הכי גבוה שאפשר”, “התקבלתי ללימודים אבל אני מאוכזב/ת מהציון שקיבלתי כי יכולתי להוציא יותר”, “מי שקיבל מעל 700 הוא חכם”.

המבחן הפסיכומטרי הוא לא מבחן שבודק מנת משכל. המטרה שלו היא חיזוי ההצלחה של הנבחן בשנתו הראשונה ללימודים אקדמיים. זהו!

ולכן, המרדף אחר הציון או ביצוע המבחן לשם ביצוע המבחן — יגרום לרובנו עגמת נפש תוך בזבוז של כסף רב. לכן,לפני שנגשים לפסיכומטרי, כחלק מהמסלול המוכר… מומלץ לעצור ולחשוב למה אתם נגשים למבחן — האם אתם נגשים כי אתם חושבים שאתם רוצים ללמוד פסיכולוגיה, כלכלה או תקשורת ובשביל להתקבל למוסד הלימודים המועדף עליכם אתם צריכים לקבל מעל 640, או האם אתם נגשים כי כל החברים נגשים או כי “צריך ללמוד מתישהו ובשביל ללמוד צריך פסיכומטרי”. אם אתם נמנים על הקבוצה הראשונה — אתם בכיוון הנכון. אם אתם נמנים על הקבוצה השנייה — כדאי לכם להשקיע עוד קצת מחשבה בנושא בכדי לחסוך לעצמכם בזבוז של זמן וכסף.

איפה הכי כדאי ללמוד לפסיכומטרי?

בהנחה שקיבלתם את ההחלטה לגשת לבחינה, השלב הבא הוא להחליט על דרך ההכנה שתביא אתכם לציון המבוקש. אז מהם השיקולים לבחירת מסלול לימוד?

פורמט הלימוד — יש לשאול באיזו דרך הסיכוי לקבל את הציון המבוקש הוא הגבוה ביותר — בלימוד עצמי, בשיעורים פרטיים, בקבוצה קטנה או בכיתה גדולה כמו בתיכון.

עלות — יש לשאול כמה כסף אתם מוכנים להשקיע בהכנה למבחן הפסיכומטרי.

זמן — יש לשאול כמה זמן פנוי יש לכם ללימוד לבחינה, כמה זמן יש עד הבחינה ועד כמה גמיש הלו“ז שלכם.

הרמה שלי בחומר ביחס לרמה הנדרשת לקבלת הציון — כדאי להוריד מבחן לדוגמה מהאתר של המרכז הארצי, לפתור אותו בזמנים ואז לחשב את הציון שיצא בהתאם להוראות בגב הבחינה (להורדת מבחן פסיכומטרי לדוגמה לחצו כאן).
אם הציון שאתם צריכים לקבלה ללימודים הוא 500 והציון שיצא הוא 650 — אתם כנראה לא צריכים להוציא 7000 ש“ח על קורס הכנה מלא, יספיקו כמה שיעורי עזר. אם הפער קטן מ 150 נקודות, מומלץ להתייעץ עם מורה בעל ניסיון — ניתן ליצור אתנו קשר ולתאם ייעוץ עם מורה בחינם

דרך מענה על השאלות מעלה אתם למעשה מאפיינים את קורס הפסיכומטרי האידיאלי עבורכם! ניתן ללמוד מכך שאין תשובה גורפת לשאלה “איזה קורס פסיכומטרי הכי כדאי”. כל תלמיד הוא מיוחד ולכן לכל תלמיד יש להתאים את הקורס שהכי כדאי לו.

סקר שוק

לאחר שעניתם על השאלות, בהנחה שהחלטתם שאתם צריכים להיעזר בקורס הכנה (אם החלטתם ללמוד לבד — עברו למאמרים בנושא פסיכומטרי בלימוד עצמי) הגיע הזמן לעשות סקר שוק.

אם תשימו לב, בעוד שהשיקולים המופיעים מעלה הם השיקולים המהותיים שיעזרו לכם לאפיין את מסלול ההכנה שמתאים לכם — שיקולים אלו משקללים לתוך ההחלטה את המאפיינים הייחודיים לכם, מהשיחות עם הנציגים השונים עולים שיקולים אחרים לגמרי כמו: כמות השעות בקורס, מספר הסימולציות, מספר הספרים, מספר החיבורים שיבדקו וקיומם של עזרי למידה כאלו או אחרים.

שאלו את עצמכם — כיצד יתרמו לכם מאות של שעות לימוד בכיתה אם הלכתם לאיבוד כבר בשיעור השני? ואם לא הבנתם את החומר שהועבר בכיתה, איך עשרות של ספרי תרגול יעזרו? הלמידה לפסיכומטרי היא למידה איכותית — נדרשת חשיבה ולא למידה כמותית שמאפיינת מבחני שינון. לכן, אל תתבלבלו מהמפרט הטכני ה“מפוצץ” של הקורס. רק אתם יודעים מה הכי טוב עבורכם. מצאו את הקורס שהכי תואם לניתוח שעשיתם בחלק הקודם של המאמר.

חשוב לזכור שההכנה הטובה ביותר מבוססת על תרגול יסודי של החומר לבחינה כך שאם לא תשבו ותלמדו בבית מעבר לשעות הקורס — ככל הנראה לא תשיגו את הציון המבוקש.

היתרון היחסי

חשוב לדעת! הציון הפסיכומטרי שלכם נקבע ביחס לציון של שאר הנבחנים בבחינה. לכן, יש יתרון למי שמשקיע חשיבה ובוחר קורס באופן מושכל על פני נבחנים שהולכים עם העדר למרות שלהם ספציפית זה פשוט לא מתאים.